Een zakelijke rekening openen, wat komt daarbij kijken?

De meeste starters maken in eerste instantie nog gebruik van de persoonlijke rekening. Echter, wanneer de omvang van de onderneming toeneemt is dit niet meer mogelijk. Daarnaast is het belangrijk dat je als ondernemer georganiseerd te werk gaat. Een manier om te zorgen voor een  gestructureerde organisatie is door een zakelijke rekening te openen. In dit artikel lees je wat je hiervoor nodig hebt en hoe het in zijn werk gaat.

 

Alle zakelijke uitgaven via de zakelijke rekening laten lopen

Als zzp’er ben je een natuurlijk persoon en wordt de winst gezien als inkomsten. Mede daardoor maken veel jonge ondernemers de fout om alle uitgaven te doen met de zakelijke pas. Tijdens de boekhouding is het vervolgens erg lastig om hier een nette structuur in te krijgen. Om dit voorkomen kun je beter zo snel mogelijk een zakelijke bankrekening openen. Door dit in de startfase te doen, voorkom je dat je alles moet overzetten wanneer de zaken goed draaien. Het openen van een zakelijke rekening bespaart je dus tijd bij de boekhouding, maar ook later in het proces.

 

Welke bank kies je?

Wanneer je een zakelijke bankrekening wilt openen is het allereerst belangrijk dat je een keuze maakt qua bank. Weeg de voor- en nadelen van de verschillende banken tegen elkaar af. Naast dat je dit zelf kunt doen, kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van een site die deze vergelijking al voor je heeft gemaakt. Zo kan je in een oogopslag zien wat de maandelijkse kosten zijn en is het maken van de keuze stukken eenvoudiger. Kijk overigens niet alleen naar de maandelijkse kosten. Het is belangrijk dat je ook rekening houdt met de kosten per transactie. Dit kan na verloop van tijd namelijk ook flink oplopen.

 

Sta je al geregistreerd in de Kamer van Koophandel?

Voor het openen van een zakelijke rekening is het vrijwel altijd van belang om geregistreerd te staan bij de KvK. Als je hier momenteel nog niet ingeschreven staat is het sterk aan te raden om dit zo snel mogelijk te doen. Het inschrijven bij de KvK is erg eenvoudig. Zo dien je een aantal gegevens in te vullen en daarna langs te komen voor een gesprek. Voor dit gesprek is het van belang dat je een naam hebt bedacht en precies weet in welke sector je actief bezig wilt gaan. Hier wordt vervolgens een bepaalde code aan gekoppeld. De kosten voor het inschrijven verschillen per rechtsvorm. Als je een VOF of eenmanszaak in wilt schrijven dan kost dit zo’n 50 euro.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *