Alles wat je moet weten over de tachograaf voor transport 

Ben je werkzaam in de transport? Dan kan de term tachograaf je niet ontgaan zijn. Het hebben van een tachograaf is voor de meeste partijen die zich bezighouden met transport een verplichting en een belangrijk onderdeel van het plannen van de werkzaamheden. Maar wat is een tachograaf nu precies, waarom is het belangrijk en wanneer is het hebben van dit instrument nu wel en niet verplicht? Je leest het in dit blog.

Wat is een tachograaf?

Een tachograaf is een instrument dat meestal in commerciële transportvoertuigen gemonteerd wordt. Het betreft een digitaal apparaat wat aangesloten is op de versnellingsbak van het transportvoertuig. De digitale tachograaf registreert vervolgens het gereden aantal kilometers en het aantal gereden uren per dag. Het is ook mogelijk om een chauffeurskaart te koppelen aan de tachograaf, om zo de gegevens die passen bij een specifieke bestuurder uit te lezen uit het apparaat. 

Waarom is een tachograaf belangrijk?

Het hebben van een tachograaf in commerciële transportvoertuigen is vaak wettelijk verplicht. Een digitale tachograaf is een belangrijk instrument, omdat het gebruikt wordt om het aantal gereden kilometers en uren per voertuig en/of chauffeur te registereren. Zo kan een wagenparkbeheerder controleren of een bestuurder niet teveel kilometers of uren onderweg is, en of hij/zij dagelijks wel voldoende (wettelijk bepaalde) rusturen krijgt. Als een wagenparkbeheerder beschikt over aanvullende software, is het voor de wagenparkbeheerder ook mogelijk om meldingen in te stellen wanneer een bestuurder niet voldoet aan de gestelde wet- en regelgeving en bijvoorbeeld te weinig rust krijgt of te veel kilometers rijdt. Ook zijn er softwarepakketten beschikbaar die het voor een coördinator of planner mogelijk maken om in real time te zien welke chauffeurs een bepaalde opdracht kunnen aannemen binnen de geldende regelgeving, waardoor zij efficiënter kunnen plannen. 

Wanneer is het hebben van een tachograaf verplicht? 

Het hebben van een digitale tachograaf is binnen de EU verplicht voor alle bestuurders die commerciële voertuigen besturen die personen of goederen vervoeren en een GVW hebben van 3,5 ton of meer. Dit is vastgesteld in Europese wetgeving. Er zijn echter enkele uitzonderingen op deze wetgeving. Zo is het hebben van een tachograaf niet verplicht voor commerciële transportvoertuigen die minder dan 7,5 ton wegen. Ook voertuigen die ouder zijn dan 25 jaar hoeven niet te beschikken over een tachograaf. Daarnaast is een tachograaf niet verplicht voor voertuigen die niet harder dan 40 kilometer per uur kunnen rijden. Ook zijn voertuigen die een noodhulp functie vervullen en voertuigen die horen bij een pechdienst vrijgesteld van deze wettelijke eisen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.